Bu çalışma 119K035 numaralı TÜBİTAK 1001 projesinde gerçekleşmiştir. 15 Eylül 2019 tarihinde başlayan projemiz 18 ay sürmüştür.
Çalışmanın amacı: Çözümleme ve ses temelli ilkokuma-yazma öğretim yöntemlerinin okuma becerisi ve davranışı açısından karşılaştırılmasıdır. Bu projede, çözümleme ve ses temelli öğretim alan öğrencilerin yetişkinlik dönemlerindeki prozodik okuma becerileri, okuduğunu anlama becerileri ve göz izleme yöntemi aracılığıyla okuma davranışları karşılaştırılacaktır.
Nedensel karşılaştırma desenine göre tasarlanan bu araştırmada, çözümleme temelli yöntem ve ses temelli cümle yöntemi ile okuma öğrenen bireyler okuma becerileri ve davranışları yönüyle karşılaştırılmaktadır. Bu amaçla, çalışmanın örneklem grubunu Sınıf Eğitimi Anabilim dalındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Katılımcılar, yöntem dışında okuma becerisini etkileyebilecek değişkenler açısından benzerlik taşıması için okuma kültürü ölçeği, okuma alışkanlıkları ve demografik bilgi formlarına göre oluşacak tabakalardan eşit sayıda olmak üzere gruplara atanacaktır. Böylece, yaklaşık 300 öğrenciden her bir grupta 50’şer öğrenci olacak şekilde 100 öğrenci seçilecektir.
Proje süreci, uygulanacak testlerinin hazırlanmasıyla başlayacaktır. Anlama testleri, göz izleme testi ve prozodik okuma testlerinde kullanılacak okuma parçalarının ve anlama sorularının geliştirilmesinde metin seçimi, soru yazımı ve pilot uygulama olmak üzere 3 adım uygulanacaktır. Göz izleme testi için öncelikle göz izleme sisteminin kurulu olduğu bilgisayarda her bir katılımcı için pilot okumalar yapılacak ve iki okuma parçasının birinin sesli diğerinin ise sessiz bir şekilde okunması istenecektir. Bu okumalar esnasında sistem tarafından göz hareketi örüntüleri, sıçrama ve odaklanma sayısı ve konumlarına ilişkin veriler kaydedilecektir. Okuma sonrasında anlama testleri uygulanacaktır. Daha sonra, öğrencilere prozodik becerilerini ölçmek için bir okuma parçası verilecektir. Uygulamaların tamamı bittikten sonra salonlarda tüm öğrencilere kağıt üzerinde okuduğunu anlama testi uygulanacaktır. Verilerin analizinde, göz izleme cihazı ile kaydedilen verilerden görüş genişliği, sıçrama sayısı, geri dönüş sayısı gibi araştırma sorularında yer alan değişkenler hesaplanacak ve karşılaştırma analizleriyle iki grup karşılaştırılacaktır. Ayrıca, okuma becerisi puanları ve okuma hızları için karşılaştırma analizleri yapılacaktır. Varyans analizleri ile gruplar arasında anlama düzeyleri (basit ve çıkarımsal) açısından farklılıklar test edilecektir.